Bezručácká Heda potkala Ibsena jen na líbánkách 

Heda Gablerová norského dramatika Henrika Ibsena je čtvrtou premiérou, kterou si Divadlo Petra Bezruče pro své diváky v této sezóně připravilo. Adaptaci slavného dramatu s podtitulem Teorie dospělosti pro divadlo připravila česko-chilská autorka Anna Saavedra. Režie se ujala Janka Ryšánek Schmiedtová, pro tu je to poslední režie v roli umělecké šéfky souboru.

Pokud si divák před návštěvou divadla pročte (byť jen zběžně) předlohu inscenace, bude překvapen. Anna Saavedra ve své adaptaci Ibsenovo dílo rozebrala do posledního dílu a poskládala z něj moderní inscenaci. Však si z toho také postavy utahují, když manželé Tesmanovi zmíní, že potkali na líbánkách jakéhosi spisovatele Henrika I. Na celé příjmení si však nevzpomenou, jako by naznačovali, že i Heda Gablerová u Bezručů bude proměněná k nepoznání. Kromě Saavedry a Ryšánek Schmiedtové se na inscenaci podílela i dramaturgyně Kateřina Menclerová.

Zdroj: webové stránky bezruci.cz

Skvělou hudbu k inscenaci dodal Ivan Acher, který v tomto směru už s Divadlem Petra Bezruče spolupracoval několikrát. Naopak premiérovým spojením je spolupráce s Davidem Janoškem. Talentovaný herec a scénograf, kterého můžete znát z jeho působení v Národním divadle moravskoslezském nebo z Letních shakespearovských slavností, připravil minimalistickou, ale uhrančivou scénu. Ta podtrhovala temné napětí severských děl. Dynamickou choreografickou vložku pak připravila Adéla Laštovková Stodolová.

Jak značí podtitul Teorie dospělosti, inscenace nahlíží na současné mileniály. S Ibsenovi vlastním kritickým pohledem se zabývá jejich neustálou znuděností a neochotou činit vážná rozhodnutí. Přesně taková je Heda ztvárněná Magdalénou Tkačíkovou. Ta svým pohrdavým pohledem a ironickým tónem dělá z Hedy ztělesnění moderních dospívajících snobů. Svým ledovým půvabem skvěle ukazuje fakt, že Heda Gablerová je jednou z nejsvůdnějších žen světového dramatu. Její problém s rozhodováním je potvrzen i v závěru. Zatímco Ibsenova Heda spáchala sebevraždu, v Saavedřině úpravě se nedokáže rozhodnout ani pro tento závěrečný čin.

Zdroj: webové stránky bezruci.cz

Opakem je její manžel Jørgen Tesman v podání Lukáše Melníka. Na rozdíl od Hedy, která chce poznávat svět a zažívat vše poprvé, je Jørgenovým motivem jen zabezpečení rodiny a získání nového lukrativního místa. Tkačíkovou perfektně doplňuje i odlišným temporytmem. Na práci s ním sází i Markéta Matulová v roli prosťoučké, ale upřímné Tei Elvstedové. V roli jejího milence a bývalého přítele Hedy Løvborga se objevuje letošní posila souboru Vojtěch Johaník. Díky svému charisma po příchodu na jeviště startuje obrat všech postav.

Šedou eminencí inscenace je pak advokát Brack ztvárněný Dušanem Urbanem. Nejsilnějším momentem této postavy jsou však pouze vtípky na účet jeho holé hlavy. U Bracka by se možná více hodilo zachování určité míry tajemna. Poslední postavou je pak Jørgenova sestra Juliana (Markéta Haroková). V podstatě jde o nejčistší podstatu, která ovšem lituje svého života, protože se vzdala všeho ve prospěch ostatních.

Zdroj: webové stránky bezruci.cz

Heda Gablerová: Teorie dospělosti v Divadle Petra Bezruče sází na silné herecké výkony doplněné skvělou prací inscenačního týmu. Skvělá scéna, hudba dramaticky doplňující děj… Tato inscenace má vše.

Titulní fotografie: webové stránky bezruci.cz