Bidding: Co to je a jak na to?

Bidding. Výraz, který bude velká část čtenářů znát především z pokeru. Přihazovat se však dá i jinde než v casinu. Jak se dá pomocí přihazování zbohatnout i bez nutnosti spoléhat se na náhodu, se dočtete v následujícím článku studenta třetího ročníku bakalářského studia oboru Marketing a obchod Daniela Tomka.

Pro začátek bychom se na téma biddingu měli podívat teoreticky. Vysvětlit pojmy a ujasnit si, o co se vlastně jedná. Bidding, jak už bylo zmíněno v úvodu, znamená v češtině přihazování. Je to hojně užívaný marketingový nástroj, pomocí kterého lze propagovat svůj e-shop, stránku, produkt nebo třeba službu na internetu prostřednictvím zbožových porovnávačů (v praxi zvaných „zbožáky“, pozn. red.). Jako příklad můžeme uvést na českém trhu ten nejznámější, a sice portál Heureka.cz.

Této problematice jsem se jakožto student marketingu nemohl vyhnout, a díky společnosti Biddingtools Group s.r.o. jsem dokonce získal možnost naučit se využívat služeb profesionálního nástroje na správu biddování přímo v praxi na zbožácích. Tento nástroj se jmenuje Bidding Manager a já vás v následujících řádcích seznámím nejen s nástrojem samotným, ale také s jeho využitím a s mými zkušenostmi z praxe ve výuce.

Bidding Manager

V úvodu jsme si ujasnili, že biddovat znamená v překladu přihazovat. Přihazuje se na jednotlivé produkty, které nabízíte ve svém e-shopu. Čím víc přihodím, tím více budu na očích pro potenciální zákazníky. Ze statistik Heureky vychází, že 50 % nákupů se uskuteční v obchodech, které jsou umístěny na prvních čtyřech pozicích. Ale není to jen tak. Je důležité vědět, který produkt se biddovat vyplatí, a který naopak ne. Pro nezkušeného člověka není složité se dostat do situace, kdy si biddováním víc škodí, než přilepšuje.

Nástroj zvaný Bidding Manager byl stvořen proto, abyste se do takové situace nikdy nedostali. Umožní vám prohlédnout si statistiky za zvolené uplynulé období. Vy tak snadno zjistíte, jaký produkt má největší ohlas, jakou cestou se zákazníci k jednotlivému produktu dostali, jestli si jej pouze prohlédli, jestli jej skutečně zakoupili a v neposlední řadě pro vás Bidding Manager spočítá, za jakou cenu jste takových výsledků dosáhli a kolik peněz jste tím získali.

K samotnému Bidding Manager nástroji se váže Bidding Manager School. Jedná se o tutoriál, který vás naučí základní pojmy, principy a postupy při používání Bidding Manageru. K Bidding Manager School i k samotnému Bidding Manageru jsem získal přístup díky cvičení z E-marketingu, kde jsme se učili s tímto nástrojem pracovat.

Practice makes perfect

Teoretické znalosti jsou důležité, nicméně je také potřeba umět je převést do praxe. Bidding Manager School objasní všechny důležité pojmy a slouží jako dobrý rozcestník při orientaci v Bidding Manageru, který na mě ze začátku působil neskutečně obsáhle. Což občas vedlo k tomu, že jsem se v něm ztrácel a musel jsem se vrátit zpět k návodu. Bidding Manager je naštěstí dost intuitivní. Všechny důležité výpočty udělá za vás a vše zobrazí v přehledné tabulce. Navíc si můžete zobrazit buď skupiny produktů, nebo každý produkt zvlášť. Vše je barevně odlišeno, aby bylo na první pohled vidět, které produkty vám peníze přináší a které je naopak berou. Je zde také možnost si produkty seřadit podle jednotlivých hodnot. O přehlednosti se sami můžete přesvědčit na screenshotech ze samotného Bidding Manageru.

Co se týče samotného biddování, tak je vyřešeno naprosto skvěle. Celý systém je založený na tom, že podle údajů z dostupných tabulek si uživatel zjistí, co chce biddovat. Jako první si uživatel nastaví tzv. globální nastavení, které se aplikuje na všechny produkty. Posléze lze globální nastavení poupravit pro jednotlivé produkty tak, aby peníze na účtu pouze přibývaly.

Slovo na závěr

Závěrem bych chtěl říct, že téma biddování na zbožácích je určitě zajímavé. Není od věci zjistit, na jakém principu funguje Heureka.cz a další zbožové porovnávače, které při nákupu používá spousta lidí. Také bych chtěl poděkovat společnosti Biddingtools Group s.r.o. za možnost si Bidding Manager vyzkoušet. Byla to zkušenost k nezaplacení.

 

Děkujeme všem studentům, kteří nám zaslali své články o biddingu. Výběr nejlepšího byl opravdu složitý. Děkujeme Danielovi za super článek a těšíme se na informace o dalších úspěších!