DARA BAGS: První kabelku jsem „spíchla“ na kuchyňské lince

„Je mnohem těžší prodat vibrátor než kabelku,“ pronesla během svého vystoupení zakladatelka značky Dara bags, která si předtím, než rozjela úspěšný „kabelkový“ byznys, vyzkoušela také práci prodavačky v sexshopu. Jak se z ženy za pultem stala úspěšná podnikatelka? O svůj příběh se inspirativní Darina Ermisová dělila na šestém setkání Patriotů MSK (reportáž z akce zde) se čtyřmi sty posluchači v sále. Mezi nimi nechyběla ani naše redaktorka, která pro vás mladou podnikatelku vyzpovídala. Máte i vy ve svém arsenálu originální kabelku od Dara bags? Zjistěte více o její historii v interview Michaely Nedomové.

S33_patrioti_darina04Jak vás napadlo začít podnikat s vlastní módní značkou?
Vzniklo to naprosto neplánovaně během mého rizikového těhotenství. Byla jsem doma, nevěděla jsem co s časem, a tak jsem si jednou na kuchyňské lince „spíchla“ svou první kabelku. Vzala jsem si ji pak na kamarádčinu narozeninovou oslavu, kde se všem moc líbila. A tak mě napadlo, proč neudělat z šití kabelek byznys? Mé první zákaznice byly zejména mé kamarádky nebo jejich známé. Poté jsem začala kabelky prodávat skrz portál Fler.cz.

V době, kdy jste se do podnikáním pouštěla, byla vaším hlavním příjmem mateřská. To nejsou zrovna příznivé finanční podmínky do začátku…
Nebylo to jednoduché. Prvního půl roku jsem dostávala částku vypočtenou ze mzdy v mé tehdejší práci. Pracovala jsem v obchodě s konfekcí jako manažerka, díky čemuž jsem měla ve výsledku poměrně vysokou mateřskou. I přesto ale moje podnikání ze startu fungovalo tak, že jsem prodala kabelku a vydělala na ní sto korun. Z nich jsem nakoupila zase další materiál. Ušila jsem z něj tři tašky a vydělala si další tři stovky. Takže to šlo všechno postupně.

Chci, aby mi moji zaměstnanci byli alespoň v něčem trochu podobní.

Začínala jste sama a šila jste do brzkých ranních hodin. O vaše kabelky je ale dnes už takový zájem, že byste jen těžko stíhala uspokojovat přání všech zákaznic sama. Kolik pracovníků zaměstnáváte nyní?
Aktuálně zaměstnávám na různých pozicích celkem třicet pracovníků – od švadlen, přes střihačky, po dvě mistrové, které se starají o chod dílny. V kanceláři se mnou sedí pomocná fakturantka, kolegyně, která se stará o expedici, a asistentka výroby, která zpracovává zakázky. Další kolegyně má na starost péči o zákazníky a já zajištuji ten zbytek.

Podle jakých kritérií si své zaměstnance vybíráte?
Své zaměstnance si vybírám tak trochu podle sebe. Chci, aby mi byli alespoň v něčem podobní. Takže musí být kreativní, aktivní, musí hýřit nápady a energií.

S33_patrioti_darina03Kolik jste už za dobu svého působení na českém trhu s módou prodala kabelek?
Momentálně jde na odbyt asi stovka kabelek denně. Dohromady jsme jich už prodali přibližně 45 tisíc, včetně doplňkového sortimentu.

Jak vypadá výroba jedné takové kabelky a je něčím specifická?
Myslím si, že jsme jedineční tím, že každý produkt vyrábí jen jedna osoba. Nejedná se tedy o pásovou výrobu, která v kabelkovém průmyslu převažuje. Všechny švadleny neumí ušít každý střih, jelikož jich máme hodně, a proto se každá z nich specializuje na určitý typ. Vyrábí pak ale kabelku od začátku až do konce. Švadlena dostane nastříhaný materiál, který kompletně zpracuje až do finální podoby. Na konci vloží do kabelky kartičku se svým jménem, což si myslím, že je fajn nápad, který se nám hodně osvědčil. Zákaznice si tak mohou na e-shopu vygooglit „svoji“ švadlenku i s fotkou a krátkým povídáním o ní – dozvědí se odtud například i jakou švadlena pije kávu, nebo co dělá ve svém volném čase. Zákaznice potom píšou švadlenám děkovné vzkazy a občas jim posílají i dárečky.

Dara bags je v České republice známá také tím, že jde o ryze českou značku s výrobou v tuzemsku.

Na jaký střih své kabelky jste nejvíce pyšná?
Nejvíce jsem pyšná na Darianu, protože se prodává skoro od začátku a stále je o ni zájem. Já osobně mám ale nejradši Envelopku, nosím ji pořád. Na tu jsem taky hrdá.

S33_patrioti_darina02Jeden z vašich motivů má i charitativní podtext. Prozraďte nám o něm víc.
Jedná se o čárkovaný motiv od teprve čtrnáctiletého Petra Koláře, který vystupuje pod zkratkou MYWO a trpí autismem. 20% z hodnoty každého produktu mu Dara bags věnuje na nákup didaktických pomůcek a na jeho umělecký rozvoj. Tohle je pro mě umělecké dílo. Petr si namaloval zdi, my je nafotili a pak zpracovali graficky. Nakonec jsme kousek za Ostravou nechali jeho zdi otisknout na látku, ze které jsme pak ušili kabelku.

Po sedmi letech působení na trhu jste loni zvítězila v soutěži Živnostník roku Moravskoslezského kraje. V té době už ale byla vaše firma registrovaná jako společnost s r. o. Jakto, že jste mohla soutěžit v kategorii živnostníků?
V tu dobu jsem ještě spadala pod živnostníky, protože jsem neměla s. r. o. dostatečně dlouho. Společností s ručením omezeným jsme od roku 2014, jenomže soutěž zohledňovala období 2012-2014, přičemž s. r. o. jste museli mít minimálně dva roky.

Proč si myslíte, že jste soutěž vyhrála?
Ne každý se přihlásil, takže lepších živnostníku než jsem já může být hodně. Myslím si, že jsem zvítězila možná proto, že „jen“ šiju kabelky. Asi jsem překvapila tím, že se mi s kabelkami podařilo dostat až tak daleko a vtisknout se do povědomí české veřejnosti. Dara bags je v České republice známá také tím, že jde o ryze českou značku s výrobou v tuzemsku. Existují u nás velké značky jako Pietro Filipi či Blažek, ale ani ty už své produkty nevyrábí výlučně v České republice. Porotci možná ocenili i to, co se mi povedlo vybudovat jen z mateřské a bez profesionálního zázemí. Vítězství v soutěži ale celkově jako velký úspěch nevnímám.

Myslím si, že jsem v Živnostníkovi roku Moravskoslezského kraje zvítězila možná proto, že „jen“ šiju kabelky.

Určitě jste se setkala s kopírováním vašich produktů. Představuje plagiátorství pro vaši firmu velký problém a dá se mu nějak ubránit?
Lidé, co mě kopírují, mě vůbec nezajímají. Takže to neberu jako hrozbu. V poslední době se ale občas setkávám s kopiemi na tržištích a musím přiznat, že mě to trápí. Po celé republice se prodávají mé kabelky, které se jmenují Dariany. František, manažer pražské pobočky, je našel v Praze, pak jsme zjistili, že jsou i tady v Ostravě, a stejné informace mám i od zákaznic z Brna. Dariany z tržiště za 350 korun, chápete to? Vypadají úplně stejně, dokonce i uvnitř. Bohužel se proti tomu nedá nijak bojovat, protože nechat si patentovat každý střih není technicky možné.

 

S33_patrioti_darina13

Jak tedy hodláte tuto situaci řešit?
Mám v plánu se obrátit na celní úřady, které v těchto situacích pomáhají, ale nevím, jestli se něco vyřeší. Trápí mě, že „vietnamci“ napodobují mé kabelky. Přestavte si, že ta kabelka bude špatně ušitá, koženka bude popraskaná a někdo si ji koupí s dojmem: „Jéé, já mám něco jako Dara bags.“ Řekne to své kamarádce, která uslyší jen Dara bags, a pak si kabelku od nás nekoupí. Obávám se, že plagiátorství v této formě nás může poškodit a tedy i ohrozit.

Mým velkým snem je v budoucnu rozšířit sortiment také o boty.

Co plánujete do budoucna?
V nejbližší době chystáme handmade novinku – klobouky. Rádi bychom ke spolupráci přizvali slečnu, která se nám už v minulosti osvědčila a umí ušít klobouky přesně podle našeho zadání. Uvidíme, jaký o ně bude zájem. Chtěla bych sortiment Dara bags rozšířit také o další parfém. Prvotně se ale chci zaměřit na nové střihy kabelek, abychom jich mohli nabídnout trochu více. Pak uvidíme co dál. Momentálně se více soustředíme na reklamu, čímž se zejména snažíme dostat do povědomí lidem, kteří naši značku ještě neznají. Podporujeme také různé projekty a sponzorské akce. V tom všem chceme pokračovat i nadále.

Máte nějaký podnikatelský sen?
Mým velkým snem je dostat se na zahraniční trh, a pak prodávat také boty. Je ovšem velmi obtížné sehnat někoho, kdo by je byl schopný dobře vyrobit za slušné peníze.


S33_patrioti_darina08Darina Ermisová založila značku Dara bags v roce 2008. Pod tímto brandem prodává originální, ručně šité kabelky, peněženky, psaníčka a další doplňkový sortiment. Darina vystudovala oděvní průmyslovou školu, obor Oděvní návrhářství a modelářství oděvů. Po ukončení studia se jí nepodařilo najít práci v oboru, a tak začala pracovat jako prodavačka v sexshopu. Před nástupem na mateřskou dovolenou, v roce 2008, pracovala jako vedoucí prodejny nadnárodního řetězce s oblečením, kde se naučila řídit lidi, vést obchod a vnímat styl oblékání zákazníků a zákaznic. V době svého těhotenství sama navrhla a ušila první kabelku, která zaujala nejen její kamarádky, a tak byly kabelky Dara bags na světě. Firma se postupně rozrůstá a v současnosti zde na různých pozicích pracuje už třicet zaměstnanců. Kromě kabelek navrhuje Darina Ermisová i parfémy. V roce 2015 získala 1. místo v soutěži Živnostník roku Moravskoslezského kraje.

Autorské okénko: Ze svého prvního rozhovoru pro Sokolskou33.cz jsem byla lehce nervózní. Jakmile jsem ale zjistila, že mým prvním respondentem bude Darina Ermisová, všechen stres ze mě opadl. Darinku totiž znám už pár let. Její kabelky zbožňuji, a to nemluvím o ní samotné. Je to žena na svém místě. Jedná profesionálně, je milá, skromná a ví, co chce. Darina je velice inspirativní člověk, který dokázal z „ničeho“ vybudovat „něco“. Přeji Darince, aby se jí splnila veškerá přání, a aby se její firmě i nadále dařilo.