Festival Ostrava Kamera Oko zabořil diváky do židlí i polštářů

Jedenáctý ročník Mezinárodního festivalu Ostrava Kamera Oko je za námi. Program zaměřující se na kameramanskou tvorbu letos opět přilákal tvůrce i diváky až ze zahraničí. Novinkou roku byl mimo jiné postup výběru filmové sekce. Namísto dramaturgů se výběru chopili kurátoři z řad odborníků, kteří tak divákům odhalili mnoho inovativních filmařských přístupů. Doprovodný program se uskutečnil až v opavském kostele v podobě audiovizuálního promítání.

Festival Ostrava Kamera Oko si buduje svou pozici už od roku 2009, kdy se představil jako projekt na kandidaturu Evropského hlavního města kultury pro rok 2015. Jako jeden z mála projektů setrval až do dnešní doby. To ostatně připomněly i významné osobnosti festivalu na slavnostním zahájení v Gongu. Program uvedl snímek oficiálního výběru La Gomera rumunského režiséra Corneliu Porumboiu, který pojednává o mafii dorozumívající se hvízdavým jazykem.

Zdroj: facebooková stránka Ostrava Kamera Oko

Diváci měli možnost zhlédnout i speciální projekce starších filmů. Vždy šlo o výběr podmíněný speciálním zvukovým či obrazovým zpracováním. To potvrdil mimo jiné i výběr Moniky Omerzu Midriakové, která představila snímek Birth / Zrození vykreslující znovuzrození zesnulého manžela zdrcené ženy, který se následně představil coby desetiletý chlapec. „Film jsme nominovali, protože se nám líbilo, jakým způsobem Alexandre Desplat vykreslil napětí mezi dvěma tóny, i kvůli práci s basy, kterými film předčil svou dobu,“ zhodnotila Monika Midriaková se svým kolegou z hudební branže tento film. Během týdne proběhlo i několik speciálních filmových projekcí. Mezi nimi se představily i snímky studentů Gdyňské filmové školy za přítomnosti některých z autorek, se kterými následně proběhla diskuze k filmu.

Asociace českých kameramanů si připravila i speciální promítání horké novinky Nabarvené ptáče za přítomnosti kameramana Vladimíra Smutného. Ten práci na filmu zhodnotil jako spolupráci s naprostou hereckou špičkou, mluvil o extrémních podmínkách při natáčení i rozhodnutí režiséra zvolit výsledný snímek v černobílé podobě. Snímek Václava Marhoula o osudu židovského chlapce byl letos nominován na ceny Benátského filmového festivalu a byl představen i na mezinárodním filmovém festivalu v Torontu.

Zdroj: facebooková stránka Ostrava Kamera Oko

Víkendová část festivalu odstartovala v sobotu již v 11 hodin dopoledne v Galerii PLATO promítáním filmu Meek’s Cutoff z kurátorského výběru Martina Kohouta. Do češtiny je název překládán jako Zkratkou v Oregonu. V promítacím sále v Platu jsme seděli na zemi na pohodlných polštářcích a atmosféra při promítání byla opravdu pohodová a příjemná. Kelly Reichardt, americká režisérka filmu Meek’s Cutoff, ve svých filmech pracuje s motivem cesty, kde jde víc než o cíl o cestu samotnou. Při sledování jejího snímku můžeme nasát atmosféru zaprášené pustiny, větru ve vlasech nebo rtů popraskaných žízní. Příběh se odehrává v Oregonu v polovině 19. století a sleduje tři povozy novoosadníků, kteří zabloudili a hledají cestu ven z oregonské pouště.

Díky spolupráci festivalu Ostrava Kamera OKO a Asociace slovenských kameramanů jsme mohli zhlédnout snímek Ostrým nožom. Viděli jsme emotivní příběh otce, který musí pochovat své dítě a vydobýt si spravedlnost. Jednu z rolí v tomto snímku obsadil také známý český herec Miroslav Krobot.

Zdroj: facebooková stránka Ostrava Kamera Oko

V prostorech kina Cineport se konala tradiční krátkometrážní soutěž. Smyslem této soutěže je představit mladé kameramany a dát jim šanci ukázat veřejnosti svá díla. Zvláštní cenu poroty v této soutěži získal film Cukr a ocenění za nejlepší kameru putuje Tomáši Šťastnému za snímek Inimical.

Program celého festivalu byl opravdu nabitý. Zatímco se v Kostele svatého Václava v Opavě konal sobotní audiovizuální večer, tak ve stejný čas probíhalo slavností zakončení festivalu v duchu dokumentárního krátkometrážního filmu Taran, který byl součástí kurátorského výběru Martina Mazance. Co se týče oficiálního výběru, tak zvláštní cena poroty byla udělena francouzsko-brazilskému snímku Bacurau a hlavní cenu Grand Prix si odnáší snímek dánské režisérky Anny EbortTransnistra.

Zdroj: facebooková stránka Ostrava Kamera Oko

Nezapomnělo se ani na mladší návštěvníky festivalu, a v závěrečný festivalový den proběhl mimo jiné také workshop s názvem Free Cinema: Malí fotografové, kde mohli mladí, možná v budoucnu úspěšní kameramani či fotografové, proniknout do tajů analogové fotografie a přiučit se novým dovednostem.

Festival Ostrava Kamera Oko nás již po jedenácté přesvědčil, že je jeho program opravdu bohatý a vybere si každý. Prostory na promítání jsou rozmanité, takže se mezi filmy také projdete a navštívíte zajímavé podniky a sály. Pokud jste tedy letošní ročník nestihli, doufáme, že jsme vás nalákali na ten další!

Autorky: Eva Urbančíková & Magdaléna Lamaczová
Titulní fotografie: facebooková stránka Ostrava Kamera Oko