Janáčkův máj opět dokázal, že kultura do Ostravy patří

Ravelovo Bolero minulý týden uzavřelo letošní dvaačtyřicátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj. Během devatenácti festivalových dní se na pódiích kulturních domů, v chrámech nebo zámcích představili umělci z devíti zemí včetně dvou vítězů prestižní Soutěže královny Alžběty.

Hudební festival Janáčkův máj, který má počátky ve čtyřicátých letech, se každoročně chlubí propracovanou dramaturgií. Jinak tomu nebylo ani letos. Skvělým začátkem festivalu byl zahajovací koncert, během kterého zazněla Janáčkova Sinfonietta, a především koncert pro violoncello Bohuslava Martinů v podání předního českého violoncellisty Petra Nouzovského.

Zahajovací koncert festivalu.
Zdroj: Janáčkův Máj

V průběhu festivalu se návštěvníkům naskytla příležitost navštívit hned čtyři koncerty, na kterých zaznělo dílo německého skladatele Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Jednou v podání PKF Philharmonia, která na festivalu zahrála poprvé ve formě velkého orchestru nikoliv v komorní podobě, a spolu s americkým klavíristou Andrew von Oeyenem. Skladby jednoho z nejvýznamnějších německých romantických skladatelů zazněly také v opavském kostele sv. Václava, kde se představila Poznaňská filharmonie. Třetí program obsahující Mendelssohnovu hudbu zazněl v kostele sv. Vavřince v Píšti, kde ho v rámci Dne slezských varhan zahrál Lukáš Hurtík. Poslední příležitost se návštěvníkům naskytla až na úplném závěru festivalu, kdy Jean-Philippe Collard, francouzská klavírní legenda, předvedl Reformační symfonii.

Jedním z vrcholů festivalu byl galakoncert amerického tenoristy Lawrence Brownleeho.

Letošním velkým kousek organizátorů byl Den slezských varhan. „Asi největším produkčním úskalím je pak Den slezských varhan, kdy se v sobotu 3. června uskuteční tři koncerty ve třech různých kostelích v rámci Slezska,“ řekl před festivalem pro Sokolskou33 vedoucí produkce Ondřej Sikora. Nejprve rozezněl Lukáš Hurtík naprosto nové varhany v Píšti, následně Kateřina Chroboková známá jako KATT zahrála na historické varhany v opavském kostele sv. Ducha a vše uzavřel Jaroslav Tůma v kostele sv. Mikuláše v Ludgeřovicích. Tamní varhany jsou dlouhodobě označovány za jeden z nejlepších nástrojů v regionu.

Lukáš Vondráček.
Zdroj: Janáčkův Máj

Velký divácký zájem vzbudily koncerty významných osobností současné hudební scény. Mimo držitele prestižní Soutěže královny Alžběty klavíristy Lukáše Vondráčka a houslisty Andreye Baranova mohli návštěvníci vyslechnout představení festivalového prezidenta Ivana Ženatého či houslového virtuosa Pavla Šporcla. Jedním z vrcholů festivalu byl galakoncert amerického tenoristy Lawrence Brownleeho.

Sólové koncerty ovšem nejsou výsadou pouze klavíru a houslí. V letošním programu se své chvíle slávy dočkal fagot. Sólista Berlínské filharmonie Mor Biron, jeden z nejlepších fagotistů současnosti, svůj koncert odehrál v jedné z křižovatek česko-německých dějin – v kostele sv. Bartoloměje v Kravařích. Polský virtuóz Łukasz Kuropaczewski potom dokázal, že i kytara dokáže být sólovým nástrojem.

Lukasz Kuropaczewski
Zdroj: Janáčkův Máj

Celý festival nakonec minulý týden uzavřel závěrečný koncert klavíristy Jeana-Philippa Collarda. Především slavné Ravelovo Bolero bylo v podání jeho a Philippa Bernolda velkým zážitkem pro každého posluchače.

Nejen česká hudební scéna v průběhu festivalu utrpěla velkou ztrátu, když přišla zpráva, že v jednasedmdesáti letech zemřel Pavel Bělohlávek, šéfdirigent České filharmonie a bývalý šéfdirigent BBC Symphony Orchestra. Jen pár dní poté zesnul skladatel Eduard Dřízga. „S velkou lítostí jsme na festivalovém sekretariátu obdrželi zprávu o úmrtí hudebního skladatele Eduarda Dřízgy. Jeho skladby zaznívaly na Janáčkově máji od roku 1976, a tak byla na festivalu provedena většina jeho komorního díla. Jeho odchodu je velká škoda,“ řekl Jaromír Javůrek, ředitel festivalu.

Titulní fotografie: Lawrence Brownlee, zdroj Janáčkův Máj