„Kariérko hlavně pomáhá studentům v přechodu do pracovního světa,“ říká koordinátorka Michaela Matochová

Kariérní centrum VŠB-TUO se v posledním půlroce potýká s pandemií koronaviru. Nicméně si stále chystá nové projekty a aktivity, z nichž poslední velkou je například k+ portál. O co se jedná a o dalších službách a aktivitách KC VŠB-TUO v rozhovoru mluví Michaela Matochová, koordinátorka Kariérního centra a veletrhu kariéra+.

Nemůžu začít jinak, než abyste nám mohla představit Kariérní centrum. Jak byste ho definovala?

Je fajn vnímat Kariérní centrum jako takový povinný doplněk odborného vzdělání na vysoké škole. Jak se svět mění, ukazuje se, že je zapotřebí získat i další schopnosti a dovednosti. My jim říkáme klíčové kompetence. Když to řeknu úplně laicky, tak schopnost vzájemně komunikovat, schopnost prezentovat, umět vést porady, pracovat v týmu. A ne všechny fakulty a programy tohle jsou schopny studenty naučit, určitě ne v rámci velkého množství studentů, kde není moc prostor pro individuální přístup. A kariérko tohle všechno nabízí. Je to doprovodný program ke vzdělání a k tomu, co by člověk, když vyjde z univerzity, měl mít a umět. Možná ideální je si to představit jako takový domeček, který stojí na dvou pilířích. Ten první pilíř jsou rozvojové možnosti přímo pro studenty, konzultace, poradenské služby, koučink. Dále workshopy na různá témata. A ten druhý pilíř je potom most přímo k zaměstnavatelům. Aby se mohli setkat s personalisty, HR manažery, mohli poznat danou firmu a praxi. Pod to spadají různé akce, kde pozveme firmy. Samozřejmě největší je veletrh kariéra+. K+ portál je taky naše záležitost, ten zaplavil v poslední době všechny sítě a celou školu. To jsou naše největší akce, které směrujeme tak, abychom zaměstnavatele dovedli blíže ke studentům.

Neustále vyhodnocujeme trendy, protože se všechno mění.

Co máte v Kariérním centru na starosti vy? Co je vaše každodenní agenda?

Já koordinuji celé kariérko, asi nejvíc, bych řekla, mě baví dělat inovace a strategické řízení, to znamená rozhodovat o tom, co se bude dít. Neustále vyhodnocujeme trendy, protože se všechno mění. Takže reagovat na situaci, vychytávat trendy a aplikovat to do programu kariérního centra okamžitě. Univerzita je velká instituce, má tisíce zaměstnanců a někdy, než se něco schválí a změní, trvá to delší dobu. My čekat nemusíme, je nás v kariérku šest, máme neustále porady, včetně porad s vedením univerzity, a probíhají brainstormingy, změny jsme schopni implementovat rychleji.

Mluvila jste o počtu pedagogů na univerzitě, spolupracujete například s některými, kteří mají blízko svým zaměřením ke kariérám, trhu práce a tak podobně?

Snažíme se, kariérní centra jsou někdy vnímána jako něco „nutného“ na univerzitě, takže je to na osobním jednání s každým akademikem. Jsou akademici, kteří nás doporučí studentům, jsou schopni říct: „Kariérní centrum uvádí akci, která je obsahově stejná jako to, co my tady probíráme, běžte tam, započítáme vám účast“. Ale je to i spolupráce s fakultami, máme rozjetou spolupráci se všemi sedmi fakultami, ale je to o osobním kontaktu, volání, schůzkách. Nejde udělat kampaň „Jsme kariérko, říkejte o nás studentům“. Tak to prostě nefunguje. Oni na to mají také svůj názor. Určitě tu spolupráci chceme dál rozvíjet a snad se zlepší.

Máme teď více než půl roku po tom, co byla kariéra+, v ten den začala opatření a zavřela se celá republika. Jak vás ovlivnila ta jarní a podzimní vlna? Byli jste víc zaskočeni a potom lépe připraveni? Nebo se v průběhu toho času pro vás nic moc nezměnilo?

Ta jarní a podzimní situace je stejná v tom, že jedeme online. Ale na jaře bylo málo online akcí, služeb, ne všichni byli schopni to tak rychle přehodit do onlinu a studenti často neměli vůbec vyučování, protože učitelům nikdo se systémy nepomáhal a neříkal, jak to udělat. A co se týče nás kariérka, tak my jsme reagovali podobně jako teď na podzim. Jedeme webináře online, konzultace, to se všechno dá. Teď na podzim nám přišla zpráva ve 12 hodin, o dvě hodiny později jsme už měli přehozený kompletní program online. Jediné, co je škoda, že jsme museli zrušit osobní akce a lidi jsou z onlinu už otrávení. Proto už začínáme trošku z onlinu ubírat a čekáme na to, kdy budeme moct být „offline“. Doufáme, že i veletrh se nám podaří offline, protože jsme zahájili prodej veletrhu a prodáváme ho prezenčně. Počítáme s tím, že se alespoň v nějaké upravené podobě podaří zase v březnu na univerzitě veletrh udělat.

Budeme uvádět online veletrh, protože nemůžeme 100% zajistit offline variantu.

Když u veletrhu zůstaneme, jste hlavní koordinátorka. Mě by zajímalo, jak dlouho ho chystáte a co je pro vás u organizace nejdůležitější? A jak se mění jeho podoba například v návaznosti na nezaměstnanost, jak z pohledu firem, tak studentů?

Veletrh se plánuje v průběhu prázdnin, kdy se aktualizují nabídky, weby a věci, které nejdou veřejně vidět. V září se spouští registrace firem. V posledních 3–5 letech byl veletrh vyprodán zhruba do konce roku, zbývalo jen pár volných míst a nám se tvořily čekací listy firem. Tenhle rok je samozřejmě jiný, všichni mají strach. Je vidět, že firmy vyčkávají, nevědí, co můžou, co nemají čekat. Prodává se, ale pomaleji. Zatím máme přes 30 firem, což vůbec není špatné, protože jsme to letos spustili o měsíc později. Přihlašování jede asi 3 týdny. A co se týče letošní situace, tak na to taky reagujeme a budeme uvádět online veletrh, protože nemůžeme 100% zajistit offline variantu a predikovat, co udělá vláda a co univerzita. Máme to nastavené tak, že se můžeme rozhodnout až v únoru, vyčkat na situaci a podle ní se zachovat. Každopádně ať už bude cokoliv, tak na konci dubna bychom chtěli uvést online veletrh. Bude opravdu odpovídat offline veletrhům, nebude to Teams, Slack nebo program na našem webu. Bude to velká, docela drahá platforma, která je na tyto veletržní akce a dny otevřených dveří nastavená. Věřím, že to bude účastníky bavit.

Teď bych přešel k headlinu posledních dnů. A to je k+ portál. Mohla byste ho představit?

Je to portál pracovních příležitostí, který je šitý na míru studentům. To znamená, že například zaměstnavatelé, kteří inzerují nebo poptávají potenciální nové kolegy, přesně ví, co jim můžou nabídnou, jaké dovednosti, schopnosti, co můžou od nich chtít. Zároveň portál propojuje studenty s konkrétními nabídkami podle jejich oborů a profilů. Co za mě vidím, že je super, je to, že portál nenabízí jenom pracovní nabídky, protože ne všichni studenti jsou schopni hned pracovat na plný úvazek, ale nabízí stáže, trainee programy a odborné brigády. To je přesně ta praxe, kterou studenti potřebují. Možnosti jsou, firmy mají otevřené programy, třeba i pro desítky studentů, ale ti o těchto možnostech často ani neví. Můžete tam vyhledat i projekty, témata k bakalářkám a diplomkám, je to přizpůsobené přesně na „studentský život“ a potřeby.

Studenti mají ohromnou praxi, zkušenosti, i když třeba z letních brigád, a nevnímají to jako relevantní informace.

Dá se za ty tři týdny, co je portál v provozu, vyhodnotit, jak si vede? Například kolik lidí se zaregistrovalo, nebo je to moc krátká doba?

My jsme to vyhodnocovali každý den, kolega David, který to vede, nám každý den psal zprávy, někdy i o půlnoci nebo v šest ráno. Mělo by tam být zhruba 1500 studentů, teď už asi víc, což ukazuje na velký zájem. Co ještě musíme zlepšit, je obsahová kvalita profilů. Nestačí se jenom zaregistrovat, důležité je, když si studenti profil pořádně vyplní, protože portál bez toho nemá co spojovat a nevyhledá pak relevantní nabídky. Je důležité umět sám sebe dobře prezentovat a napsat do profilu relevantní informace. Vnímat, co všechno daný student umí, ze svých konzultací vím, že bývá problém. Protože studenti mají ohromnou praxi, zkušenosti, i když třeba z letních brigád, a oni to nevnímají jako relevantní informace. Teď je tam kolem 45 firem, mají tam už taky aktivní inzeráty. Je to ale zase stejná situace, někteří zaměstnavatelé také nemají vyplněný profil a je fajn napsat toho co nejvíce a způsobem, který studenty zaujme. Komunikace je důležitá na obě strany a my právě vytváříme i takové „portálové“ oddělení v rámci našeho Kariérního centra, které se o tohle bude starat.

Jaké jsou další novinky? Já jsem zaregistroval nějaké online právní konzultace, mohla byste to přiblížit?

My to každý rok měníme, když vybíráme workshopová témata, teď webináře, podle toho, co studenti říkají v dotazníkových šetřeních. A právní témata jsme poslední 2 roky neuváděli. Není to taková ta právnická řeč, které nikdo nerozumí, ale opravdu se odpovídá na otázky, které zajímají přímo studenty, mladé lidi. Například se někdo chce stěhovat a neví, jak to má udělat s nájemní smlouvou, i s tímto vám na konzultacích poradí.

V rámci tohoto budeme připravovat novou rubriku na webu, kde nachystáme i právní tématiku, aby si to mohl přečíst kdykoliv každý, kdo to bude potřebovat. Akorát jak jsem říkala, v rámci online doby jsme se rozhodli některé akce spíše zrušit než přidávat, protože nechceme studenty odvádět od online výuky a povinností, které si musí plnit v rámci vzdělání. Největší novinkou je, teď možná můžu prozradit, že jsme s univerzitou během prázdnin začali jednat o online platformě, na které bychom mohli uvádět velké akce, jako je veletrh.

Příští rok budeme vytvářet celé nové kariérní portfolio, ale tam jsme v začátku. Budeme překlápět web do angličtiny a nabízet služby v angličtině, aby to bylo přístupné i studentům ze zahraničí.

Nabízíte stáže i studentům, co u vás můžou a na jakých pozicích dělat?

My jsme začali stáže zkoušet v letošním roce. Příští rok už bychom rádi navrhli i nějaký oficiální program. Je to otevřené klasicky na pozicích marketing a PR, tam je vždycky spousta práce. Holky se starají o web, blog, copywriting a sociální média. To všechno dělají stážisti. Dále je to PR komunikace směrem ke studentům o aktivitách Kariérního centra, dneska jsme rozjeli k+ point. Informace jsou na Facebooku a je to něco jako DOD Kariérního centra, kdy se každý může zeptat na cokoliv. Další je poradenství v oblasti CV, kde stážistka převzala komplet konzultace CV se studenty. A je to super, funguje to. Pak je to zákaznická péče v oblasti portálu, tam jsou taky stážisti.

Zdroj fotografií: Archív respondentky & kariérní centrum VŠB-TUO