Ne, nejsi influencer

Vím, podle marketingové teorie jsme všichni influenceři, protože kolem sebe máme lidi, které ovlivňujeme svými názory a jednáním. Oukej. Ale to neznamená, že se mi Instagram musí změnit na změť reklam, více, či méně očividných. Plus je dalších pár věcí, které mě začínají štvát.

Nejprve chci uvést souvislosti. Na mém Instagramu nesleduji žádnou celebritu ani firmu. Jedinou „komerční“ stránkou na mém Insta je redakce našeho časopisu, protože tak nějak chci mít přehled, co sypeme na sociální sítě.  Nemám potřebu koukat se na příspěvky celebrit, protože mě to nijak nezajímá. O tom nejlepším (rozuměj celulitidy, prsa a osobní problémy) mi za pár dní napíše bulvár. Občas kouknu na TMBK, ale sledovat ho nepotřebuji.

Nejde tady o sponzorované příspěvky, ty jsem se naučil ignorovat, jelikož tak nějak chápu, jak funguje business model Instagramu, potažmo Facebooku.

Asi už na mě pomalu dosedá věk a stávám se zatrpklým dědkem, nebo nevím. Instagram jsem si založil v roce 2016 proto, abych věděl, co je nového u lidí, kteří mě zajímají. Pořád to platí. Ale pomalu začínám vidět stále se opakující scénáře, které bych tu rád rozdělil do několika kategorií.

Moderní máma

Začneme rovnou tím nejhorším. Dostávám se do věku, kdy hodně mých vrstevnic má dítě, nebo rovnou několik. Na tom není nic špatného. Ale přijde mi fakt debilní dávat fotky se svým děckem a označovat tam všechny firmy, které vyrobily daný dudlík/kočárek/postýlku nebo pleny. Jasně, asi máš další nové matky ve svém okolí. Třeba by se tě mohly zeptat, kdyby je to zajímalo. Od toho jsou komentáře/reakce.

Hmm, kafe! To musím vyfotit

Titulek asi mluví za vše. Dobře, máš rád(a) kávu a často si ji dáváš. Dávej. Ale já nevím, to dvacáté kapůčo tohoto týdne mi přijde stejné jako to třetí.

Mám legíny a (občas) zpocené čelo. Chodím cvičit, chápete?!

Dej si do těla, kotě. Jak je libo. Já už si dokonce pamatuji všechny druhy legín, které máš, protože nevídám jiné fotky. Zajímá mě ta realita po vyfocení usměvavé selfie v šatnách fitka.

S holkami máme party

Neberte mě špatně, storýčka a příspěvky z kaleb jsou vždycky sranda, ale bumerang s ťukáním si (vínem či šampaňským) už začíná být takovým evergreenem sobotní noci.

Influencer obecný

Když ses v patnácti rozhodoval(a), co dělat dál, influenceřina byla jasná volba, co? Mám na mysli lidi, co jsou zblblí ze všech těch pravých influencerů (více, či méně prodejných), kteří na svých statisícových IG sypou jednu spolupráci za druhou. Haló, oni za to mají peníze, proto to dělají.

Mimo tyto velké kategorie pak patří Jsem v práci, Po osmé na Lysé (tento týden), Řídím a Uvařil jsem podle (doplňte). Plus sezónní věci, např. letní storýčka s Calvinem Harrisem nebo Petit Biscuit. O lidech, kteří natáčí celé koncerty, nemá smysl ani začínat.

Instagram nedávno přišel s dalším nápadem, jak mi ještě více zkazit požitek z prohlížení. Můžete sdílet něčí příspěvky do storýček. Takže nejen, že mám plnou zeď spamů o produktech, které mě nezajímají, teď už mám ve storýčkách celebrity, které bych dobrovolně nesledoval.

Já vím. Říkáte si, že jsem hejtr, zneuznaný Instagramový panic, který nechápe, jak to v dnešním světě chodí. Možná. Já bych jen řekl, že mám rád kreativní content, něco s příběhem, něco nového, něco zajímavého. Beru naprosto s klidem, když je někdo na dovolené a spamuje mi denně 20 fotek. To chci vidět, protože mu to přeji a rád se podívám, jak to vypadá za hranicemi, alespoň takhle virtuálně. Ještě pochopím označení místa, ideálně zeměpisně. Ale nedělejte zadarmo reklamu značkám a lidem, kteří si to nezaslouží, jen proto, abyste se pak cítili jako ti, které sledujete.

I když to bude mít nulový impakt, stejně to napíšu. Lidi, bavte se spolu. Jestli vás zajímá, kde to daný člověk koupil, podle koho uvařil, nebo co navštívil, napište mu to. Neomezujme komunikaci na srdíčka, emotikony a palce.