„Sociální sítě nejsou otázkou jedné věty a jedné fotky, ale je to fulltime job,“ říká Jiří Kratochvíl, odborník na LinkedIn

Sociální sítě jsou v dnešní době středobodem veškerého dění. Prezentujeme zde sami sebe, své názory a také podle nich hodnotíme ostatní, dozvídáme se prostřednictvím nich o významných událostech, pracujeme s nimi a využíváme je nejen ke své propagaci. Zkrátka bez nich si většina z nás neumí představit život. Pokud vás baví sociální sítě a chcete se dozvědět, jak je správně spravovat a využívat, pak je následující rozhovor právě pro vás. Jiří Kratochvíl je v online světě naprostý guru a jeho hlavní specializací je profesní síť LinkedIn. O pohled z jiného úhlu a cenné rady a také o tom, jestli je někdy offline si povídal s redaktorkou Michaelou Stöckerovou.

Jak jste si našel cestu k LinkedInu?

Dělal jsem sociální sítě obecně, ještě když jsem byl marketér pro jednu cestovku. LinkedIn jsem objevil, až když jsem podnikal na volné noze, jako takovou zajímavou alternativu. Líbí se mi, protože je to byznysová sociální síť a je to velmi zajímavý kanál pro to, jak se zviditelnit. Je to cesta z osobní zkušenosti, protože umí zviditelnit služby, které klient poskytuje.

Bylo to tím, že to nedělal nikdo jiný ve vašem okolí?

Spíše si myslím, že jsem ho začal používat jako uživatel. Ale je fakt, že jsem to viděl jako svou osobní marketingovou výhodu. LinkedIn stále ještě dělá strašně málo lidí, takže ten prostor tady stále je.

Je práce na sociálních sítích více prací nebo zábavou?

Pro mě osobně je to hodně práce, protože je to něco, co mě živí, ale pro firmy a klienty, kteří se rozhodnou sociální sítě vést sami, je to určitě zábava. Je to velmi kreativní a zároveň něco, co je strašně komplexní. Není to jen o jedné větě a jedné fotce, ale člověk musí přemýšlet o celém businessu jako o komplexním celku.

Když rozjíždíte sociální sítě pro nového klienta, jak dlouho vám trvá vytvoření jednotící myšlenky?

Většinou, když k nějakému klientovi jdu, tak už vizi mám, a pak už ji rozpracovávám. Již jsem říkal, že sociální sítě jsou tak komplexní, že bych rozhodně nedoporučoval všem vstupovat do online světa, protože firma musí mít příběh, nějaká témata, která není snadné vytěžit třeba za měsíc. Potom, co jdu ke klientovi, vizi rozpracuji na základě vstupního pohovoru a témata vidím. Nedělá mi to problém, zabere to jednotky hodin.

Kdo se tedy nehodí na sociální sítě?

Oborově bych to nechtěl omezovat, ale myslím, že třeba čistě obchodní firma. Netvoří si firemní kulturu a nepodniká s nějakým „proč“. Rozjet na sociálních sítích se dá téměř vše, firma si však musí odpovědět: Budeme schopni komunikovat třeba i za rok v počtu 3-5 příspěvků týdně? Budeme mít nové věci? Bude to lidi zajímat? Jsme schopní generovat témata? Nebo je agentura schopná je generovat tak, aby neprezentovala pořád jen produkt dokola?

Sociální sítě nejsou otázkou jedné věty a jedné fotky, ale je to fulltime job.

Existuje základní pravidlo, jak dělat sociální sítě?

Sociální sítě se nedají dělat od stolu. Ideální řešení ve firmě je, když existuje marketingový tým, který komunikaci na sociálních sítích vede sám a má supervisora, který dá týmu pohled z jiné strany. Interní tým je v centru dění, ale bývá svázán pravidly a nařízeními. Když tam přijdu já, jako konzultant, nemám mantinely a pohled firmy na mě je jiný než na interní tým. Oni si mě najmou proto, aby se komunikace posunula a já se nedám tolik formovat. Sociální sítě nejsou otázkou jedné věty a jedné fotky, ale je to fulltime job.

Jaké pro Vás bylo přednášet pro studenty VŠB-TUO v rámci Kariéry plus? Cítil jste se jako jeden z profesorů?

Ne, to by bylo silné tvrzení. Necítím se jako jeden z profesorů, ani vysokou školu nemám. Je to pro mě pocta, i když s údivem, že jsem několikrát na vysokých školách přednášel. Ta přednáška byla fajn. Stále je tady dost prostoru pro osvětu, proč by lidé měli LinkedIn používat. Obecně se setkávám s tím, že firmy mají averzi vůči sociálním sítím, ale LinkedIn je jiná sociální síť. Je zkrátka byznysová a je to prostředek pro studenty, zaměstnance i podnikatele a nedá se to srovnávat s Facebookem.

Co by studenti měli umísťovat na LinkedIn?

Alfou a omegou je mít dobře a úplně vyplněný profil. Jedním z velkých klišé je, že LinkedIn je životopis, ale není tomu tak. Životopis je pasivní věc, kterou měníte jednou za 5 let, když hledáte práci nebo nastupujete na novou pozici. Profil je navíc živá entita. Už jako studenti můžete využít LinkedIn na budování svého osobního brandu a můžete využít kolonku projektů a zadávat činnosti, které děláte v rámci školy a stáží. Profil je jen špička ledovce. Doporučuji být vidět na LinkedInu, něco publikovat – postřehy a reakce na studium a stáže, vlastní myšlenky, které jsou spojeny s budoucí kariérou. Je potřeba dopředu si vytyčit, v jakém oboru chcete pracovat a takto se profilovat. Na LinkedInu se shromažďuje spousta profesionálů, kteří právě takové lidi budou hledat. Jsou obory, které jsou velmi exponovány a žádány jako IT, ale člověk, kterého lze dohledat má velké plus personalisty. A přitom stačí komunikovat jednou týdně, hlavní je napsat vlastní postřeh, nepublikovat cizí citáty a jen sdílet články. Nutné je přidat vlastní myšlenku, a to pomůže ať už studentovi nebo podnikateli.

Doporučuji být vidět na LinkedInu.

A co když se studentům do této aktivity nechce? Čím se dá motivovat?

Zvyk je železná košile. Nastavit si upomínku, na den, kdy chci něco publikovat, se mi velmi osvědčilo. Musí se to praktikovat do chvíle, kdy se to dostane do krve a vytvoří se návyk.  Doporučuji říct si směr, ve kterém budeme komunikovat. Nepsat věci o šíři celého oboru, ale zaměřit se na segment zájmu. Dají se použít monitorovací nástroje, které automaticky emailem posílají články a z nich se dá informace vybírat a přidávat k nim svůj pohled. U studentů by to neměl být problém, protože podnětů ve škole je asi tolik, že se dá psát téměř denně.

Kromě toho, že spravujete sociální sítě a školíte, zapojujete se do spousty projektů na Ostravsku. Čím to je? Nejste odsud.

Nejsem odsud. Jsem asi jediný Čech, který šel z Čech do Ostravy, přiženil jsem se tady. Ostravsko mě zajímá. V Opavě jsem s kolegou dělal obchodní snídaně. Jsem aktivní v rámci Business for Breakfast v Ostravě a snažím se čas od času pořádat akce. Já osobně mám na Ostravsko takový pohled, že máme co dohánět a zároveň je tady život fajn. Zimy jsou strašné, ale léta jsou skvělá. Žiji tady 11 let a už by se mi to těžko měnilo, takže podnikám tady, ale mám i řadu klientů třeba v Praze nebo u Pardubic. Jako Ostravák se rozhodně necítím, a to se nikdy nezmění. Stále jsem hrdý Čech, kdybych se sem nepřiženil, Ostrava by mě nenapadla.

Na co nového se chystáte?

Jelikož rebranduji ze značky Jiří Kratochvíl na Digitaal, tvořím tým, který bude propojovat freelancery s klienty i klienty mezi sebou. Je zajímavé propojit dva klienty, kteří si mohou pomoci. Například tak, že výrobce hodinek nafotí kolekci s výrobcem obleků. S kolegou přemýšlíme nad pořádáním větší konference v Ostravě na téma HR marketingu a employer brandingu. Chtěli bychom pozvat do Ostravy zástupce z velkých korporací a značek, aby nám řekli vždy jednu konkrétní věc formou případové studie. S klientem Logistická akademie začínáme plánovat další ročník Logistics Ride, zaměřené na prezentaci projektů formou případové studie. Poslední věc, kterou chystáme je technologická konference v Praze – Technology future od Dynamic future Formát je podobný, zaměřeno na případové studie a zastoupení různých segmentů v rámci technologií v podnikání. Možná jako poslední bych uvedl spuštění portálu logistici.cz – o logistice a lidech v ní.

Alfou a omegou je mít dobře a úplně vyplněný profil.

Jste rád off-line?

Jsem. Off-line je víc než online. Byť mě živí online, a to sociální sítě, online marketing, tvorba strategií a obsahu, to, co je v dnešní době důležité a podle mě důležitější, je ale být off-line. Stýkání se s lidmi, sdílení zkušeností. Sociální sítě a online svět je fajn, ale v mé praxi jsem vždy došel k tomu, že kontakty mají zlaté dno a toho se držím. V soboty bývám off-line, ale v neděli už mám absťák a kontroluji e-maily a plánuji činnosti na další týden.


 

Jiří Kratochvíl sám sebe popisuje především jako otce dvou dětí, sportovce, pragmatika a věčného optimistu. Od profese marketéra v cestovní kanceláři přešel na volnou nohu a zabývá se sociálními sítěmi. Svým klientům radí, jak je vylepšit, nebo je pro ně spravuje. Jeho hlavní doménou je specializace na profesní síť LinkedIn a Facebook, o Linkedin také školil i na VŠB-TUO během Kariéry+. Je jedním ze zakladatelů projektu BIGTHINKING, objevil se na Setkání Patriotů MSK, pořádá business snídaně v Opavě, moderoval obchodní snídaně Business for Breakfast, stojí za cestovatelským portálem spolucestujeme.cz nebo nově logistici.cz. Zapojuje se do mnohých projektů a pořádání konferencí. Na jeho blogu můžete číst o novinkách ze světa (nejen) Linkedin.

Autorské okénko: S Jiřím Kratochvílem jsme se potkali na rozhovor nezvykle brzy ráno. Už v 8:30 jsme využili zázemí Ostravanky v obchodním centru. Mluvit s odborníkem na sociální sítě pro mě, jako pro studentku marketingu bylo opravdu přínosné a inspirativní. Jediné, co mi teď schází je aktivita na LinkedInu.

Fotografie: Lucie Nohlová