Stojí za to? Výběrovou kávu si můžete vychutnat i u stylového kontejneru

Vedle obchodního centra Forum Nová Karolina se zrodil nový podnik. Od července zde sídlí venkovní kavárna Trouble Cafe. Pokud jste ji již spatřili, možná vám svým vzhledem něco připomíná. Dnešní kavárna sloužila kdysi jako kontejner. A nejenom o původu kavárny se rozpovídala spolumajitelka kavárny Kristýna Schöfrová.

Kavárna zahájila provoz den před začátkem festivalu Colours of Ostrava. Bylo to cíleně kvůli této akci?

Víceméně ano. Potřebovali jsme deadline, protože jinak by se pořád něco prodlužovalo. Jsme takoví, že potřebujeme mít věci úplně perfektní, nebo teda alespoň já. (smích) Tím, že jsme měli deadline, bylo jasně dané, že na Colours musí být otevřeno. Byla to hodně rychlá akce, co se týče jednání s úřady, takže jsme byli rádi, že to klaplo.

Dočetla jsem se, že kavárna je bývalý lodní kontejner. Co je na tom pravdy?

Úplně všechno. (smích) Jde o vyřazený lodní kontejner, takže už má za sebou několik desítek tisíc kilometrů po moři nebo oceánech. Brali jsme to jako recyklaci. Nechtěli jsme žádný nový, chtěli jsme takový, co už má něco za sebou.

Víte, kde loď jezdila?

Nevíme. Snažili jsme se to vypátrat, ale je to asi na delší dobu. Nezjistili jsme to, bohužel.

Kolik práce bylo třeba, aby se z kontejneru stala kavárna?

Hodně. Myslím si, že to byly asi tři týdny bezesných nocí a spousta práce, a to jak firmy, která nám kavárnu celou připravila na míru, tak i nás, obsluhy, hlavně provozní, která to měla hodně na starosti. Podílelo se nás na tom docela hodně.

Čí to byl vlastně nápad, vzít kontejner, trošku ho poupravit a udělat z něj kavárnu?

Byl to nápad mého kolegy, spolumajitele, který se tomu věnuje. Tuhle myšlenku vymyslel víceméně před rokem, akorát jsme hledali pravé místo, kam kavárnu umístit.

Proč jste si vybrali zrovna toto místo, u obchodního centra Forum Nová Karolina?

Toto jsem popravdě nechávala na kolegovi a na slečně provozní, protože já nejsem úplně odsud. Pravým důvodem je však to, že se tady pohybuje strašně moc lidí. Jsou tady jak mladší, tak i starší lidi, což je fajn. Pracujeme jenom s výběrovou kávou a chtěli jsme k tomu přivést daleko víc lidí, ne jenom ty mladé, což se nám víceméně daří. Chodí tady i starší lidi, třeba na filtry. Myslím si, že jsme naučili hodně lidí na Espresso Rose Tonic. Jsou takoví, kteří na něj chodí denně.

Zmínila jste, že pracujete pouze s výběrovou kávou. Jsou na ni jen pozitivní reakce?

Hodně lidí sem chodí opakovaně, ale třeba řeknou, že je na ně káva moc kyselá, nebo že mají raději Itálii. A my to respektujeme, protože káva má být taková, jakou si ji uděláte a jakou ji máte ráda. Jestli do ní dáte pět lžiček cukru, tak je to pro vás prostě správně. Pokud lidé chtějí zkoušet nové věci, snažíme se jim v tom pomoct. Je spousta takových, kteří si nechají pomoct a něco vysvětlit.

Jakou konkrétní výběrovou kávu zde lidem nabízíte? A co dále mohou u vás lidé vyzkoušet?

Momentálně máme na mlýnku kávu z pražírny Coffee Culture z Bílovce. Kávu měníme, máme třeba i kávu z mladší pražírny Chroast z Hradce Králové. Nabízíme ale i limonády, konkrétně od výrobce Lemon z Polska. Poté máme sirupy Vladimír, což jsou taky domácí produkty. V nabídce máme i čaje, a to jak klasické mátové a zázvorové, tak i černé, zelené a bílé. Čaje máme od kluků z Tea Mountain, oni jsou taky velcí kávomilci. Poté máme kávové drinky, klasické drinky v alkoholu. Snažíme se dávat do podvědomí spíš menší značky a nabízet to, co tady není úplně obvyklé.

Všimla jsem si, že do vašich limonád dáváte speciální brčka. Z čeho jsou vyrobena?

Ze semolinové mouky. Brčka máme taky z Čech. Nejsou teda bezlepkové. Občas se na to někdo zeptá, protože silnému alergikovi to třeba úplně nesedne. Většinou s tím ale nikdo nemá problém.

Lidé si u vás mohou koupit i něco malého na zub. Naznačte, co nabízíte k jídlu…

Pečeme si sami, takže u nás můžete ochutnat od bábovky až po cheesecake. Míváme šneky, Honzovy buchty, sendviče i tortilly. Snažíme se to podávat takovou formou, aby si člověk mohl odběhnout, vzít jídlo s kávou s sebou a zase jít pracovat dál. Nikdy nebudeme typická kavárna, kde si člověk zaleze na půl dne a bude sedět u počítače. Na druhou stranu, plánujeme koupit ohřívače a spoustu dek, takže v zimě sedět nebude problém. Pokud nebude metr sněhu, jsme ready!

V čem se podle vás lišíte od konkurence?

Snažíme se mít jiný přístup, jak už k lidem, tak k produktům jako takovým. Je spousta kaváren, jako jsme my, je tady velká konkurence. Snažíme se, aby to bylo hlavně o lidech. Je to z velké části o tom, že přijdete do kavárny, někdo se na vás usměje nebo se zeptá, jak se máte. Lidi se tady opakují, už si na nás zvykli, prohodíme pár vět, už o sobě něco víme, a to je asi to, na čem si od začátku zakládáme. A potom samozřejmě káva, protože na tom to celé stojí.

Pracujete s konceptem vratného kelímku na kávu. O co se jedná?

Jedná se o Otoč kelímky. Tento systém vymyslel jeden pán z Olomouce a funguje po celé republice. Můžete si zakoupit kelímek za padesát korun, který můžete na jakémkoliv místě zase vrátit, a naopak si zase vzít další. Kelímky jsou z recyklovaného plastu. I když je to někdy hodně těžké, tak se snažíme pomoct životnímu prostředí, a to jak Otoč kelímky, tak našimi brčky či klasickými kelímky, které jsou z recyklovaného papíru.

Jaké máte další plány s kavárnou do budoucna? Máte nějaké svoje vize, cíle?

Máme, ale zatím to je ještě ve hvězdách a nerada bych to zakřikla. Každopádně chceme, aby se tady lidi rádi vraceli, našli tady přátelské prostředí, sedli si s námi a prohodili pár slov, nebo se jen stavili na kávu s sebou a mohli pokračovat v cestě dál. A také, aby se u nás cítili pohodlně.

Autor fotografií: Jan Kubečka

This slideshow requires JavaScript.